teisipäev, 18. aprill 2017

Free to Play ehk freemium mängude olemus

Vaatleme konkreetselt "browser" mängude ärimudelit ja siia alla kuuluvad ilmselt ka osad Facebook mängud, kuigi nende olemus on veidikene teistsugune.

Konkreetne mäng League of Angels:

Tegemist on siis freemium süsteemiga, kus kõik kes tahavad, saavad tasuta luua oma "hero" ja mängida. Online mängudes, ka "mmorpg", hakkab mängurite vahel toimima konkurents ja soovitakse olla üksteisest parem. Kuidas aga saada parimaks?

Nagu pildilt näha on üleval paremal nurgas igasugused kirstukesed . Päris mitmed neist lubavad esimese ostu korral meeletuid rikkuseid ja eeliseid ning selle "viieka" leiavad inimesed ikka. Edasi ringi kolades avastad, et iga uue serveriga kaasneb alustava serveri sündmus. Viimane on seotud mänguri kiire arenguga ja üsna kiiresti hakkavad osalejad mmo "ranking" parima edetabelikoha nimel panustama sadu eurosid nädalas. Kõik mängu sündmused ja progress on seotud raha maksmisega. Genereeritakse isegi sündmusi, kus parim raiskaja saab kõige rohkem "looti". Sellist kulutajat kutsutakse "whale". Inimesed, kes "süstivad" mängudesse lausa 200-300 eurot keskmiselt ja parimad tuhendeid eurosid kuus. Kusjuures pole võimalik teha kindlaks, kas tegemist on reaalse mängijaga või kompanii poolt konkurentsi tekitamiseks mõeldud tegelasega.

Konkreetselt League of Angels mängu juures oli 3 - 4 aastat tagasi juhtum, kus kräkkerite rühm tungis sisse osadele suuremate "whale" kontodele ja avastati, et paljudel neist oli nii palju "looti, et võiks kohe kõik asjad maksimeerida." Kui see polnud veel tõestusmaterialiks ärijuhtide pahatahtlikuse üle, leiti nende kotist(inventory-ist) esemeid, mida polnud isegi veel mängu lastud. Vahele jäämine oli täiesti ilmne, sest need karakterid osalesid serveriteülestes sündmustes("event", sadade serverite vahel) ning kahtluste korral väideti, et kõik on korras. Kompanii vabandas ja sildistas oma töötajaid ettevõtte varade kuritarvitamises. Tulemuseks oli suur mängurite lahkumise laine, aga kuna pea kõik avalikustamised suudeti maha suruda, lähevad asjad vanaviisi edasi. Kas saab üldse olla kindel, et teised ettevõtted ei kasuta sarnast pahatahtlikku ülesehitust?

Lisaks on sellistes mängudes lubatud kräkkimine ja petmine teatud tasandil, teatud piirini, sest see suurendab ainult konkurentsi mitteteadlike kulutajate vahel - konkreetsed juhtumid kõrvale jättes. Levimas on vaikselt mentaliteet "if you can't fight them, join them."

Kogu mängu ja serveri alustuse kontseptsioon ongi ülesse ehitatud just neile suurtele kulutajale. Isegi  viie euro kaupa ostlejad on täiesti ebaoluline kontingent, kuna suure mahajäämuse tõttu lõpetatakse mängimine suhteliselt kiiresti  ja serverite tühjaks jäämise tõttu saab hakata neid kokku liitma. Samas pidevalt uusi juurde genereerides ning tekitades alguses inimestes illusiooni, et serveris on palju mängijaid ja siin tasub kulutada. Tegemist on täiesti sõltuvusliku konkurentsisituatsiooni ning hasardiga - "P2W kontseptsioon kõige halvemas mõttes"

Facebook-is on lisakontseptsioon kiire laienemisega suhtlusvõrgustikes ja nende võrgustike orjastamises. Panna inimesed tegema sundliigutusi ning anda neile võimalus end sellest välja osta. Targemad eiravad süsteemi, osad "saadavad ka pikalt", aga ikka leidub neid, kes ei oska ja suuda vabaneda sõltuvusest.

3D mmorpg-d on kulutuste osas reeglina väheke tagasihoidlikumad, kuid isegi "P2P" mängud ei suuda reeglina eralduda Cash Shopi-ist

Kui nüüd vaadelda selliste "browser" mängude arendusmudelit, siis ilmselt võib leida nende seast kõiki tüüpe. Esmane baaskood ehk "template" on juba olemas ja seda väga  ei arendata, küll aga arendatakse uus disain ja lisafunktsionaalsus. Kujutan ette, et loomise alguses sobib kõige paremini ikkagi "waterfall või v", kus on detailselt ära kirjeldatud soovitud tulemus. Mängu beta versiooni ajal juba aga scrum ja kanban ehk midagi agiilset "bugide parandamiseks ja raha genereerimisvahentide" lisamiseks.

Üldiselt ei soovita neid mängida või kui mängida, siis teadlikult.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar