teisipäev, 9. mai 2017

Ryanair eetikakoodeks

Pannes otsingusse Ryanair ethics leiab üsna kiirest "Code of Business Conduct and Ethics 2012"
Tegemist on konkreetse ja korraliku koodeksiga, kus on kirjeldatud peamiselt töötajate kohustused ning õigused. Mitte midagi ebamõistlikku pole kirja pandud ning sellist teksti võib leida igas vähegi normaalsemas töölepingus.
Silma jäi, et ettevõtteväliselt ei või kõrvaltööna töötada konkurentide juures ja sama eriala hõlmaval ametipostil. Vastu võib võtta vaid kingitusi, mille väärtus jääb alla 100 euro. Internetti pole tööajal lubatud kasutada ning seda võib teha vaid väljaspool tööaega. "Onupoja poliitika" on lubamatu ja mitte aksepteeritav.
Töötaja peab võimalusel ja ohu korral igal juhul eelistama Ryanair vara hoidmist, päästmist mistahes muule varale. Kindlasti ei tohi rääkida kinniste uste taga toimuvast ning jagada konfidentsiaalset infot.
Ryan Air-i enda kohta mainib tekst, et tegevus peab olema läbipaistev ja hinnad arusaadavad ning ei tohi sisaldada peidetud komponente. Töötajatele tuleb tagada täiesti hubane ja tervislik töökeskkond. Ryanair järgib kõiki asjasse puutuvaid seaduseid ning regulatsioone.
Huvitavaks punktiks on "kitumise poliitika", kus üksteise peale kaebamine on tehtud eriti mugavaks ja lihtsaks ning tundub, et antud tegevust isegi julgustatakse.

Koodeks ise on väga ilus ja imeline, aga uurides Ryanair-i eetilist olemust tuleb välja, et tegelikult peetakse ettevõtet üsnagi ebaeetiliseks üksuseks.
Läbipaistva hinnakirja taga on  teglikult üsnagi keeruline varjatud maksustamise süsteem, kus natuke mitte kursis olevalt või eksivalt kliendilt "kooritakse seitse nahka." Näiteks suured trahvid iga pagasi lisakilo või enda kehakaalu eest. Krediitkaardiga makstes võetakse ka vahendustasu ehk abonomentmaksu. Neil on lennukeid, millest on eemaldatud tualette, et saaks lisada rohkem istekohti. Lennukeid, kus wc on tasuline. Seda kõike kasumi maksimiseerimiseks. Kusjuures oleks võimalik ka ilma selliste jamadeta jõuda kasumisse, aga raha ning investorite kui jumalate teenimine on ettevõttele ülimaks eesmärgiks. Kui nüüd küsida, kas see on eetiline? Siis oleneb taustsüsteemi valikust. Kapitalistliku ja raha teenimise seisukohast käituvad eetiliselt, aga kliendi suhtes jätab tegevus soovida.
Kantiaanluse seisukohast eiratakse kõiki reegleid: käitutakse ebaratsionaalselt, ei austata inimesi, nende erinevaid vajadusi ning õiglustunne on olematu. Tegemist on ühe väga ebaeetilise ettevõtega, kus koodeks räägib ilusat juttu, aga tegelikkus on kohati uskumatu, üllatav. Ryanair "veab teadlikult lennumaailma ebaeetilisuse taset" ning jääme huviga ootama nende järgmist hullumeelset ideed.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar